درس پنجم قسمت اول محبوبه اخترنیا

سیستم های رده بندی کتابخانه :

بدیهی است اگر ما بخواهیم از کتابخانه ای برای اطلاعات استفاده کنیم ، انتظار داریم همه ی کتاب های مربوط به یک موضوع را در کنار یکدیگر بیابیم و انتظار داریم موضوعات مربوط به آن را رد نزدیکی و کنار آن موضوع و آن کتاب بیابیم . همچنین اگر یک نویسنده ای تعدادی کتاب درباره ی یک موضوع مشابه نوشته است ما انتظار داریم که آنها را در کنار هم بیابیم . کتابخانه ها این دو نوع نظم و ترتیب را با استفاده از اعداد و حروف در ترکیب های مختلفی با هم ترکیب میکنند تا موضوع و نویسنده را مشخص کنند . و عطف کتاب را با چنین علائمی نشانه گذاری می کنند که ما این علائم را شماره راهنما می نامیم زیرا آنها ابزاری هستند که از طریق آنها یک کتاب را میابیم . تعدادی نظام های رده بندی مورد استفاده در کتابخانه وجود دارند که پر استفاده ترین شان را مورد بحث قرار خواهیم داد.

رده بندی دهدهی دیویی :

ملویل دیویی بنیان گذار این سیستم که بعد از او به نام او نامیده شد یک کمک کتابدار بود در دانشکده آمهرست زمانیکه اولین طرح را ایجاد کرد. در دیباچه ویرایش سال 1876 دیویی بیان می کند که این سیستم در سال 1873 و در نتیجه چندین ماه مطالعه صدها کتاب و جزوه و بیش از 50 بار مراجعه شخصی به کتابخانه های مختلف آمریکا ایجاد شده است.

بنابراین رده بندی دهدهی دیویی به عنوان یک رده بندی دانش به منظور سازماندهی یک کتابخانه شکل گرفت.

ویرایش 1876 متشکل از فقط 44 صفحه بود و بصورت ناشناس منتشر شد و شامل یک دیباچه مختصر ، شامل اصول دیویی که طرح 10 رده اصلی که بصورت دهدهی تقسیم بندی شده بودند تا مجموع هزار رده را از شماره سه صفر تا 999 را شکل بدهند به علاوه یک نمایه موضوعی الفبایی را شامل میشد.

تقسیم بندی رده های اصلی مبتنی بر یک سیستم رده بندی قبلی بود که از سوی هریس w.t   در سال 1870 پیشنهاد شده بود. که این شخص خودش طرحش را بر اساس رده بندی مقلوب ، رده بندی دانش فرانسیس بیکن آماده کرده بود.