خدمات کتابدار مرجع

خدمات و منابع جنبه هایی از شرح خط مشی هستند که به طور کامل برای کتابداران مرجع مورد بحث قرار می گیرند.. همانطور که به آن اشاره شد در یک روز معمولی کتابدار مرجع کارهای زیادی انجام می دهد. متداول ترین آن ها عبارت است از :

انتخاب منابع: این خدمت مستلزم آشنایی با انواع مختلف منابعی است که برای یک خدمت مرجع مناسب مورد نیاز است که نه تنها شامل کتابها بلکه شامل نشریات ، نسخه های خطی ، روزنامه ها و هرچیزی که به کتابدار در سرویس دهی مستقیم کمک می کند می شود.. اطلاعات در شکل الکترونیکی سرمایه مهمی است.. جنبه ی دیگر انتخاب جداسازی مجموعه های کتاب و بایگانی هاست.

مدیریت مرجع:سازمان دهی و مدیریت خدمات مرجع همیشه شامل هر کتابداری نمی شود اما ان موضوع بسیار قابل توجهی در کتابخانه های کوچک تا متوسط با تنها یک یا دو کتابدار خواهد شد

امانت بین کتابخانه ای: با تاکید بر شبکه ها و شناخت اینکه تمام جهان اطلاعات باید تحت امر کاربر باشد امانت کتابخانه ای ممکن است به عنوان یک فعالیت قابل دسترسی طبقه بندی شود.. آن یک عنصر مهم از خدمات مرجع است.. عملا بعضی از کتابخانه ها هم اکنون امانت بین کتابخانه ای را از بخش مرجع جدا کرده اند و آن را یک بخش جداگانه در نظر می گیرند.. دیگران آن را به عنوان یک فعالیت بخش گردش(کتاب)در نظر میگیرند.. کتابدار مجع به تنهایی در کتابخانه عمل نمی کند بلکه جزئی از یک واحد بزرگتر است و با ماموریتی بزرگ تر.. امروزه کتابخانه به طور قابل ملاحظه ای چیزی بیش از یک مخزن برای منابع چاپی است...؟

همچنان که بزرگی گفته است یا نوشته است: کتابخانه یک تشکیل دهنده یا سازمان دهنده در پیشرفت اجتماع است..

صرف نظر از الگوهای سازمانی یا پیچیدگی ها عملکردهای سیستم به هم وابسته هستند و با یکدیگر در تمام اندازه ها و انواع کتابخانه ها مشترک اند.. آنها شامل کار مدیریتی، خدمات فنی(فراهم آوری و فهرست نویسی) و خدمات خواننده ها (گردش کتاب و مرجع) می شوند.. این طبقه های گسترده بسیاری از قسمت های فرعی (زیرمجموعه ها) را پوشش می دهند .. هرکدام یک واحد مستقل نیست اما بیشتر از آنها جزئی از واحد های بزرگتر است.. و همه ی آنها به طور نزدیکی با یکدیگر مربوط اند.. آنها یک واحد یک پارچه را که برای خدمات کتابخانه به طور عموم و برای بخش مرجع به طور اخص ضروری و اساسی است شکل می دهند.. اگر یک بخش از سیستم با مشکل رو به رو شود کل سیستم به مشکل می خورد

کار مدیریتی: مدیریت با سازمان دهی کتابخانه و ارتباطات در ارتباط است هرچه مدیریت بهتر عمل کند...؟

کتابدار های مرجع باید آگاه و اماده برای شرکت در تصمیمات مدیریتی که از بودجه تا اتوماسیون متغیر است باشد.

خدمات فنی: فراهم اوری . انتخاب و فراهم اوری منابع توسط نوع کتابخانه و کاربرانی که از آن استفاده می کنند تعیین می شود.. البته سیاست ها متفاوت است اما شعار کتابدار فعال قرن نوزدهم که میگفت: کتاب خوب برای خواننده واقعی در زمان درست و به جا هنوز در هر کتابخانه ای امروزه از زمانی که یک نفر بفهمد کتاب شامل موارد غیر چاپی نیز هست عملی است.. کتابداران مرجع مسئول مجموعه مرجع هستند اما مسئولیتشان تا ارتقای تمامی مجموعه کتابخانه گسترده می شود یک مجموعه که به کار می گیرد(خدمت میکند) تا به آنها کمک کند که به سوال هایشان پاسخ دهد

خدمات فنی: فهرست نویسی . زمانی که یک کتابخانه بخشی از اطلاعات را به دست اورده مشکل نخست آن است که چگونه آن را از میان صدها هزار ها و یا میلیون ها جزء دیگر از اطلاعات بازیابی کند.. شماری از شاهراه های بازیابی(اطلاعات) بازند از ارتباط شفاهی تا خلاطه ها ، اما برای ارتباط برقرار کردن با واحد های اطلاعاتی بزگتر نظیر کتاب ها منابع ضبط شده، فیلم ها ، نشریات، گزارشات ابزار معمولی پیدا کردن فهرست است.. فهرست مهم ترین ابزار کتابشناسی در کتابخانه هاست.. بیشتر کتابخانه ها هم اکنون فهرست کارتی معمولی خود را با یک فهرست آنلاین یا اینترنتی جایگزین یا تقویت کرده اند.. در اینجا کتابدار یا کاربر پشت یک ایستگاه کامپیوتری و یک صفحه نمایش می نشیند و چند حرف یا قسمتی از یک کلمه را تایپ می کند و به او بلافاصله امکان دسترسی به ذخایر کتابخانه از طریق صفحه نمایش داده می شود .. در همان ایستگاه این می تواند امکان پذیر باشد که دسترسی پیدا کنیم به ذخار دیگر کتابخانه ها در سطح منطقه ای، ایالتی، ملی و یا حتی بین المللی.

خدمات خانندگان: گردش(کتاب). گردش یکی از دو هدف نخستین خدمات در کتابخانه هاست.. بعد از اینکه یک کتاب برای دسترسی آسان فراهم و آماده سازی شد، بخش گردش در ارتباط است با(1)جستجو منابع برای خواننده (2)دریافت آنها در هنگام بازگشت(3)بازگرداندن آنها به مکان مناسبش.

خدمات بزگسالان: مرجع. یکی از مهم ترین اجزای خدمات مرجع در دهه ی 1990 خدمات بزرگسالان است.. که اغلب از آن به عنوان هم معنی آموزش بزرگسالان استفاده می شود .. این یک ناحیه مخصوص است اگر چه یک کتابدار مرجع به طور میانگین درگیر خدمات بزرگسالان متنوعی می شود از قبیل کمک دادن در زمینه اطلاعات شغلی و حرفه ای یا فراهم کردن خدمات برای معلولان.

Resources  =منابع       policy  =سیاست           ordering  =درخواست            

interlibrary  = بین کتابخانه ای           orgnazation  =سازماندهی       circulation  =گردش  )کتاب) realy  =واقعی                 aspect=جنبه               obvious=واضح          budget=بودجه          

handicap=معلول       review=بازیافتن        action=عمل کننده